Posted on: 25. septembra 2018 Posted by: Tomáš Comments: 0

Mesiac od posledného článku utiekol a s ním aj tohtoročné leto. Jeseň svojím chladným vetrom upozorňuje na čoraz kratšiu dobu k poriadnym mrazom. Mnoho letných športov odkladáme až na začiatok budúcoročnej sezóny, no viaceré sa ešte stále dajú užívať si, hoci možno menej komfortne. K jedným z najobľúbenejších patrí nepochybne aj bicyklovanie.

Hoci je bicyklovanie takmer celoročná záležitosť, mnoho ľudí myslí na starostlivosť o bicykel vyložene až (a len!) pred nejakým dlhším výjazdom, alebo – čo je horšie – až keď nastane problém, ktorý potrebuje opravu, či náhradu dielov… Pritom by váš bicykel mohol vydržať omnoho viacej aj za častého používania! Ako na to? Jednoducho – pravidelne sa oň starať.

Bicykel je pre mnohých komplikovaným strojom, no na jeho základnú údržbu človek nepotrebuje vedieť žiadne technické podrobnosti. Detailné opravy, výmeny, nastavenia a podobne môžete pokojne nechať na odborníkov v servise. Sú ale veci, ktoré môžete pre svoj bicykel urobiť práve vy, a vyhnete sa mnohým problémom neskôr… Kto starostlivosť zanedbá, nemôže sa čudovať že v servise neskôr platí viacej.

ČISTOTA – Základ plynulého chodu bicykla! Nie len vaše auto potrebuje umyť a očistiť.. bicykel to pre svoj funkčný chod potrebuje omnoho viacej! Stačí vziať do ruky navlhčenú handričku a prejsť ňou celý rám. Prach a zaschnuté blato sa často uvoľňujú do jemných častí bicykla ako je mechanizmus radenia a pedálov, reťaz, nehovoriac o kotúčových brzdách.

Na čistenie týchto komponentov používame výlučne prostriedky na to určené – najlepšie ich zbavia mastnoty a máte istotu, že ich naopak inak nepoškodia. Ideálne pri čistení ozubených koliesok je zadnú kazetu alebo voľnokolo aj celé rozobrať.

Pozor! Určite NIKDY neumývajte bicykel pod prúdom, pokiaľ ho nemáte ako okamžite osušiť – kovové časti (teda takmer úplne všetky časti bicykla) môžu v množstve vody ľahko skorodovať. Komu sa nechce paprať s podrobným čistením, stále môže zaniesť bicykel odborníkom. Ešte raz ale opakujeme – komponenty bez nečistôt udržia váš bicykel v chode omnoho dlhšie.

PRAVIDELNÁ KONTROLA je samozrejme nutnosť. Ak má bicykel nejakú vadu, ktorú nevidieť hneď, ale časom sa môže prejaviť omnoho horšie, je dobré o tom vedieť včas (napríklad prasknuté rámy, osmičky na kolesách ktoré sa dajú v počiatku opraviť jednoduchšie a lacnejšie, zodraté plášte, zlé lanká, natiahnuté reťaze ktoré môžu zničiť mechanizmus koliesok, atď atď…).

S príkladmi by sa dalo pokračovať dlho, bicykel je zložený z mnohých malých a jemných častí, ktoré na plynulý chod potrebujú vzájomne jedna druhú. Ak sa teda poškodí jeden komponent, môže to viesť ku skoršiemu opotrebeniu alebo úplnému kolapsu ďalších.

Počas takejto celkovej diagnostiky sa dajú nájsť diely, ktorým končí životnosť a potrebujú výmenu, prípadne také, ktorým stačí oprava. Diagnostika by mala obsahovať aj upozornenie na nastavenia rozladených komponentov akými bývajú brzdy a radenie či uvoľnené šróby..

Nezanedbávajte preto kontrolu jednotlivých častí bicykla, alebo ju prenechajte skúsenému oku profesionála.

MAZANIE A KVAPALINY sú osobitnou kapitolou starostlivosti o naše moderné dvojkolesové stroje. Ide o veľmi jednoduchý proces, kedy sa správnou kvapalinou alebo mazadlom postaráte o vidlicu, brzdu, reťaz… Ktorá to tá správna ale je? Veru, ako kedysi, tak aj dnes je obstaranie takýchto prípravkov veľmi jednoduché – stačí sa spýtať, prípadne si pozrieť obrázok a nápis na fľaške. Možno sa to zdá až smiešne jednoduché, no tak to je a mnoho ľudí napriek tomu netuší, ako a čo má použiť… Nevadí! Takisto sa stačí opýtať – na to predsa odborníci sú, aby vedeli poradiť a pomôcť.

Ale aspoň zopár malých rád, ktoré môžu ušetriť hromadu problémov:

– nikdy nemažeme diely tak, že z nich kvapká, nesmú byť mastné priveľmi! Ak mažete reťaz, kvapnite do spojov po jednej malej kvapôčke. Následne celú reťaz utrite. A utrite ju úplne úplne do sucha! Potrebný olej ostane v spojoch, kam aj patrí, a inde sa vám nebudú zachytávať nečistoty..

– nikdy nemažte ozubené kolieska!! Kolieska kazety a voľnokola treba čistiť no určite nie mazať! Ak sú čisté, o ich správny chod sa postará dobre namazaná reťaz a poctivo udržiavané náboje, ložiská a osky.

– lanko vo vnútri bowdenu mažeme len aby sa plynulo hýbalo, nikdy nie viacej!

– brzdové kotúče NEMAŽEME, len ich správne očistíme od špiny!

– na vidlicu použijeme špeciálny prípravok na ňu určený! Ako ostatne na všetky diely, no vidlica je ešte chúlostivejší problém, ak je niečo v neporiadku..

JEDNODUCHÉ VÝMENY. Sú, existujú a predstavujú nutnosť a bezpečnosť. Napríklad také brzdy – či už ide o typ V-brake (gumičky) alebo kotúčové, rozhodne nezanedbajte kontrolu čeľustí, ktoré zvierajú ráfik/kotúč. Pozrieť, či sú zodraté gumičky alebo platničky je veľmi jednoduché a ich včasná výmena zabezpečí dobré brzdné vlastnosti vďaka ktorým predídete nebezpečným situáciám na ceste aj v teréne.

K bezpečnosti nepochybne patrí aj nevydratý dezén plášťov či pravidelne menené duše. Kto plášte nemení, nemôže sa čudovať častým defektom spôsobených často takmer neviditeľnými smietkami na každej ceste.

Ešte jednoduchšie, len s pomocou šróbov a skrutiek vymeníte aj staré rozkývané sedlo, utiahnete uvoľnený volant, napravíte rýchloupinák, narovnáte koleso…

Ako môžeme vidieť, všetko chce len vôľu dať si veci do poriadku a občas sa pozrieť, či je všetko na svojom mieste ako má byť. A kto si nevie rady, tomu sme ochotní vždy pomôcť u nás v Dual Sport-e na Kvačalovej 45.

Podmienky servisu na našej predajni si môžete kedykoľvek prečítať na našom webe https://www.dualsport.sk/servis-bicyklov-zilina/ , orientačný cenník zas poskytneme radi osobne na predajni.

Veríme, že článok niečím prispel a pomohol, a ako inak, prajeme veľa kilometrov v pohode a bez nehôd!

Leave a Comment