//Kolobežkou ku zdraviu

Kolobežkou ku zdraviu

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, čo má spoločné kolobežka a zdravie? My áno, a odpoveď nájdete práve v tomto článku.

Zdravie je téma, ktorá v súčasnosti rezonuje v konverzáciách mnohých ľudí. Ako sa stať zdravším? Ako žiť zdravo? Ako si zlepšiť zdravie? Toto sú otázky, ktoré si možno kladú mnohí z vás. A hoc jednoznačná odpoveď neexistuje, s určitosťou sa dá skonštatovať, že k zdraviu patrí pohyb.

Pohyb neznamená len prechod z kresla ku chladničke, z postele do auta alebo MHD a z práce domov. Pohyb je presne to, čo sme v detstve brali ako samozrejmosť, neskôr ako zábavu a nakoniec ako nutnosť, ktorú často sprevádza bolesť. Bolesť pri pohybe nesprevádza len starších ľudí ale zažívajú ju mnohí z nás. Napríklad také sedenie v práci 8 hodín denne sa pomaly ale isto začne prejavovať na zdraví a sedavé zamestnanie často narobí viac škody, než sa zdá. Bolesť chrbta, svalstva, končatín.

Pocit, že sa vám naozaj, ale naozaj nič nechce a na nič nemáte energiu. Poznáte to? To nie je len moderná doba, ktorá za všetko môže, ale aj to, že ľudia zabudli na pohyb, šport, aktivitu, ktorá síce žiada výkon, ale odmenou je zdravie, krása a najmä spokojnosť sám so sebou.

Posilnenie svalových partií na dvoch kolesách kolobežky

Jedna z najuniverzálnejších možností ako sa rozhýbať a ostať v pohybe je kolobežka. Na začiatok si treba položiť otázku, čo má kolobežka spoločné s posilňovaním?

Tak napríklad:

  • Uvoľňuje chrbtové svalstvo a pokiaľ sa nebudete zdráhať, tak ho aj posilní. Toto je užitočné najmä ak v práci deriete stoličku.
  • Uvoľní aj iné svalové partie, ktoré cez deň na pohodlnej stoličke trpia a bolia.
  • Uvoľní a posilní brušné svalstvo, áno, to svalstvo ktoré sa spomína najčastejšie pri bežných rozhovoroch o chudnutí, alebo zamysleniach sa nad tým, že by človek mal zhodiť zimné zásoby babkiných dobrôt.
  • Uvoľní a ponamáha vaše hamstringy tak, ako to bicykel nikdy nedokáže. Hamstringy sú predkolenné šľachy, často o nich nevieme až kým nás nebolia. A bolesť hamstringov po kolobežkovaní stojí za to!

Ľudská chrbtica pozostáva z 33 stavcov a tvorí 1/3 vertikály nášho tela. Bolesť chrbta rozhodne nie je dobré ignorovať. Kolobežka jednoznačne vyhráva na poli pomoci pri bolesti chrbtice.  Ak máte tento problém, teraz prosím dávajte pozor:

Nestačí ísť len raz za čas na masáž, aj keď je príjemná, ale treba riešiť problém vo väčšom meradle – napríklad pomocou kolobežky. Pri správnom kolobežkovaní, ktoré nie je ťažké naučiť sa – zvládnu to aj deti – dochádza k stabilizácii trupu a panvy, ktorá je na prvom mieste prevencie problémov s chrbticou. Možno sa pýtate, čo pomáha pri bolesti chrbta? Odpoveďou je kondícia kĺbov končatín. Pri kolobežkovaní pôjde hore a – dámy pozor – hore pôjde aj tvarovanie zadku či brucha, takže ak ste doteraz váhali, už nemusíte!

Úrazy a možnosti športovania na kolobežke

Behanie je jedna z najlepších aktivít, ktorú môžete vykonávať. Avšak nejeden z vás vďaka zlému športovaniu či rôznym úrazom prišiel k zraneniu, ktoré sa postaralo o to, aby už klasický beh nebol možný. Netreba zúfať, existuje aj iný beh – kolobeh.

Kolobeh však možný je, opäť vracia radosť z pohybu a jeho zdravé prínosy telu. Rakúsky vedecký pracovník Dr. J. Wiesauer uvádza, že kolobežka je ideálna rehabilitačná pomôcka po operáciách a po zraneniach kolenných a členkových kĺbov. Podľa slov odborného lekára na športovú ortopédiu a chirurgiu Dr. Karl-Heinz Kristena po ortopedickej stránke spĺňa kolobežka najlepšiu dynamickú formu tréningu, zvyšujúcu celkovú stabilizáciu a koordináciu končatín.

Pohyb na nej nepredstavuje nijaké obmedzenia a je preto vhodný aj pre ľudí po operáciách kolien, panvy i chrbtice. Vďaka svojej jednoduchosti je vynikajúcim riešením pre seniorov, dokonca osoby mentálne hendikepované!

Najväčšou výhodou je ale už skôr spomínaná univerzálnosť v rámci vekových a cieľových skupín. Od najmladších po najstarších. Nezáleží ani na tom, či ste dlhoročný športovec, profesionál, alebo rekreačný výletník… Jazda na kolobežke môže, no nemusí byť športovou disciplínou – má svoje techniky zvládnutia, tie ale nie sú povinnosťou, aby ste si vychutnali a užili voľný čas na kolesách. Kolobežka sa takto stáva dobrovoľnou záležitosťou na šport i relax, nech už ste ktokoľvek.

 

Športovci, kolobežky a aktívny pohyb

Môže sa vám zdať, že kolobežka je len obyčajná zábavka, ktorá vám časom trošku zlepší kondičku a prestane vás bolieť chrbát. O tom sa pochybovať nedá, no kolobežkovanie skrýva v sebe omnoho viac. Profesionálni športovci by vedeli hovoriť o prínose kolobežky. Mnoho biatlonistov v lete trénuje práve na kolobežkách. Biatlon je šport extrémne náročný, zaťažujúci veľa menších i väčších svalových skupín. To znamená, že vaša svalovica bude buď au, to bolí, alebo pomoc, nevládzem vstať a žiť.

No a na takéto komplexné precvičenie svalstva, či jeho vytrénovanie, vám nikdy nebude stačiť ani polovica strojov v posilňovni. To neznamená, že treba vrátiť permanentku, ale správny aktívny pohyb v konečnom dôsledku nahradí hoci aj použitie všetkých. Skúste si napríklad „dať do tela“ na kolobežke! Zmeniť pohodové pohupovanie nohou a jazdu po dvore alebo meste, na poriadny záťah – vytýčiť si trasu, skúsiť intervaly šprintom, či jazdu do svahu. Svalovica sa dostaví, a to zaručene. Veľmi rýchlo zistíte, ako pekne sa dá na kolobežke „vymakať“. Pritom je to spôsob relatívne bezpečný, stačí sa poučiť o základných technikách, aby bolo telo zaťažené správnym spôsobom.

Fitkolobeh na kolobežke

Posledná časť tohto článku sa bude venovať najzaujímavejšej časti – zužitkovaniu všetkých pozitív do jednej úžasnej činnosti – fitkolobehu. Je to spojenie nadšenia z pohybu a kolobežky.

Fitkolobeh je aktivita vhodná pre všetky vekové skupiny, pri ktorej sa pod vedením skúseného trénera venujete dvom skvelým veciam – športu a zábave. Jazdenie na kolobežke spája relax, nadšenie a smiech, uvoľní telo aj ducha. Fitkolobeh je vhodný pre každú vekovú skupinu a je jedno, či ste začiatočník alebo profesionál, pretože každé telo si zaslúži pohyb, zdravie a šťastie.

Dobrá správa je, že fitkolobeh je u nás v plienkach a rozbieha sa. Čo to znamená? To, že môžete nájsť mnoho nadšencov a málo prekážok, ktoré by vám stáli v ceste. Neváhajte a zagooglite si aké sú možnosti. Vaša kolobežka a telo sa vám zaiste odvďačia!